Ekonomi

Ege Bölgesi’nin kuru meyve ihracatı 1 milyar dolara yaklaşıyor

Türkiye’yi ihracatla tanıştıran, çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir üretim ve ihracatında dünya lideri olan kuru meyve branşı, 2023 yılında 1,6 milyar dolarlık ihracat performansı sergiledi. Türk kuru meyve sektörü ihracat hedefi belirledi 2024 için 1,8 milyar dolar.

Türkiye’nin kuru meyve ihracatının yüzde 60’ını tek başına gerçekleştiren Ege Bölgesi’nde; Kurutulmuş meyve ihracatında 1 milyar dolara ulaşmanın heyecanı var.

Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı olan 2023’te ihracatını yüzde 13 artırarak 851 milyon dolardan 960 milyon dolara çıkaran Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, ilk çeyrekte yıllık ihracatını 1 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor EKMİB’in 2024 sonu hedefi 1,1 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşmak.

İkinci yüzyıla başarıyla girdik

İhracatta Cumhuriyetimizin 2. yüzyılına başarılı bir giriş yaptıklarını kaydeden Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Işık, ihracatlarını 50,5 milyon dolardan 69,2 milyon dolara çıkardıklarını söyledi. 1-25 Ocak 2024 tarihleri ​​arasında ihracatını yüzde 37 oranında artıran dolar, son 1 yılda ihracatının 978 milyon dolara ulaştığını belirtti.

Ege İhracatçı Birlikleri’nde düzenlenen basın toplantısında kuru meyve sektörünün ihracat performansı hakkında bilgi veren Işık, “Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısıda dünyada ön sıralardayız. Dünya kuru üzüm ihracatının yüzde 32’sini tek başımıza gerçekleştiriyoruz. 2023 yılında 255 bin ton üzüm ihracatı karşılığında 465 milyon dolar gelir elde ettik. Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatımız yüzde 8 arttı. Türkiye’nin itibarlı eserlerinden biri olan ve tüm semavi dinlerde kutsal bir meyve olarak kabul edilen kuru incir ihracatımız 70 bin 328 ton olurken, kuru incirden yüzde 11’lik gelişimle ülkemize 271 milyon dolar döviz kazandırdık. ihracat. Malatya’da üretimi yapılan ancak ihracatta lider konumda olan Ege Bölgemiz’in kuru kayısı ihracatımız yüzde 1 artışla 400 milyon dolardan 405 milyon dolara ulaştı. “Sektörümüzde ihracata yön veren üç ürünümüzden Türkiye geneline 1 milyar 140 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik” dedi.

2023 yılında da tüm zorluklara rağmen dünya liderliğimizi koruduk

Küresel ekonomideki durgunluk, Türkiye ekonomisindeki yüksek enflasyon ve düşük döviz kurları nedeniyle 2023 yılının zor bir yıl olacağına işaret eden Işık, sözlerini şöyle sürdürdü; “Tüm zorluklar bize üretimin ve ihracatın ne kadar değerli olduğunu bir kez daha gösterdi. Kurutulmuş Meyveler ve Mamuller şubesi olarak iki yüz yıla ulaşan ihracat tecrübemizle bu sorunları aşmak, üretim ve ihracatımızı sürdürülebilir kılmak adına yurt içi ve yurt dışında birçok toplantıya katıldık, bölümümüzün sorunlarını dile getirerek, çözüm önerilerimizi sunduk. çözüm önerilerini sunarak ülkemizi ve şubemizi en iyi şekilde değerlendirdik. sunuldu. Sürdürülebilirliğin yurt içi ve yurt dışında katıldığımız tüm toplantılarda tek gündem maddesi olduğunu ve değer zincirindeki tüm aktörler için kaçınılmaz olduğunu gördüğümüz 2023 yılında hem kurumlarımız hem de ihracatçı firmalarımız tarafından çok yoğun bir çalışma yürüttük. iş ve süreçlerinde sürdürülebilir çözümler geliştirmek. Üretim ve ihracatta dünya liderliğimizi 2023 yılında da sürdürdük. Kuru meyve branşı olarak 2024 yılında Türkiye’de 1,8 milyar dolara, Ege Bölgesi’nde ise 1,1 milyar dolara ulaşmayı hedefliyoruz.”

ABD, Japonya, Çin ve Brezilya Türk kuru meyvelerini çok sevdi.

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin ihracat pazarlarını çeşitlendirmek için yoğun bir şekilde çalıştığını belirten Lider Işık, başta ABD, Japonya, Çin ve Brezilya olmak üzere birçok uzak pazardaki ihracat artışlarının 2023 yılındaki ortalama artışın üzerinde olacağını paylaştı. “2023 yılında ABD’ye ihracatımız yüzde 50 artışla 62 milyon dolardan 94 milyon dolara, Japonya’ya ihracatımız ise yüzde 26 artışla 27,5 milyon dolardan 35 milyon dolara çıktı. Çin’e ihracatımız; Yüzde 23 artışla 12 milyon dolardan 14,6 milyon dolara çıktı. Brezilya’ya ihracatımız yüzde 69 artışla 4 milyon dolardan 6,8 milyon dolara çıktı. “Ticaret Bakanlığımızın ortaya koyduğu Uzak Pazarlar Stratejisi doğrultusunda 2024 ve sonraki yıllarda bu pazarlardaki tanıtım faaliyetlerimizi yoğunlaştıracağız” dedi.

Çin, Hindistan ve Rusya’ya TURQUALITY Projesi geliyor

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, ihracatçı firmaların kümelenerek yetkinliklerini artırdığı ve ortak pazarlama kültürü kazandığı Türk Kuruyemişleri isimli URGE Projesi’ni 2023 yılında başlattıklarını belirterek, Ticaret Bakanlığı ile Çin, Hindistan ve Rusya pazarlarına odaklanacakları TURQUALITY Projesi için anlaştı. Başvuruda bulunduklarını belirtti

Işık ayrıca tüm paydaşları bir araya getiren Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği bünyesinde 2018 yılında kurulan departmandaki Üzüm, İncir, Kayısı, Organik Ürünler, Bilim, Teknoloji ve Ekonomi Komitelerinin periyodik olarak çalışmalarını sürdürdüğünü bildirerek, sözlerini şöyle sürdürdü: aşağıdaki gibi; “2023 yılında ürünlerimizin üretim boyutunu ve kalitesini artırmak, üyelerimizin yaşadığı sorunlara çözüm bulmak amacıyla ilgili Bakanlıklarımızda, üyesi olduğumuz uluslararası kuruluşlarda ve Avrupa Birliği nezdinde lobi faaliyetleri gerçekleştirdik. yurtiçinde ve yurtdışında. Bu doğrultuda FRUCOM gözlemci üyesi ve INC gibi üyesi olduğumuz kuruluşlarla hem ulusal hem de uluslararası platformlarda bu konudaki çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Ekim ayında Brüksel’de düzenlenen FRUCOM toplantısına ve Kasım ayında Hamburg Borsası’nın düzenlediği Avrupa Ticaret Toplantısı’na Birliğimizi temsilen katıldık. Ağustos ayında Çin’de düzenlenen Çin Ağacı Fındığı Konferansına konuk olarak katılarak ülkemiz adına tanıtım ve tanıtım faaliyetleri düzenledik. Ekim ayında farklı ülkelerden temsilcilerin katılımıyla 63. Uluslararası Çekirdeksiz Kuru Üzüm Üreticileri Konferansı’nı düzenledik.”

Kurutulmuş meyvelerimizin Kalitesini ve Besin Güvenliğini daha da artırmak amacıyla Birliğimiz tarafından 2013 yılı Yönetmeliği doğrultusunda inşa edilen Kurutma Beşikleri, Eleme Ağları, Hasat Ağları, Biyoteknik Efor Tuzakları, Numune Ayırma Makineleri ve Kurutma Tünelleri ile Broşür ve Kitapçıklar inşa edilmiştir. bütçeleri, Tarım ve Orman Bakanlığı ile uyumlu olarak üreticilerimize verilen bilgilendirme eğitimleri aracılığıyla ücretsiz olarak dağıtılmaktadır.

“2023’ten çıkardığımız derslerden biri de değişimin kaçınılmaz olduğu, tüketici tercih ve beklentilerinin değiştiği ve buna paralel olarak iş yapış şekillerimizin ve anlayışımızın da değişmesi gerektiği, şeffaf, iletişime açık yapılara ihtiyaç duyulduğudur. yeni beklentilere cevap verebilmek için yaptığımız her şeyin sürdürülebilir olması gerekiyor.” Lider Işık, “İhracatımızı artırmak, sorunlarımıza hızlı çözüm bulmak hedefiyle 2024 yılında da sürdürülebilirlik ekseninde tüm gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz. Kuruyemiş bölümü olarak 2024 yılı için öncelikli hedefimizin sürdürülebilir üretim ve ihracat artışını sağlamak olduğunu belirtmek isterim. Bu hedefe ulaşmak için üreticilerimiz, ihracatçılarımız, Bakanlıklarımız, Üniversitelerimiz ve uluslararası paydaşlarımızla çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Konuşmasını, “Tanıtım projelerimiz ile bölümümüzün ihracatını ve çalışmalarımızı artırmaya, sorunlarımıza çözüm bulmaya çalışacağız” diyerek tamamladı.

Enflasyon yakında kontrol altına alınacak

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lideri Jak Eskinazi, “Lisanslı depoculuk ve ihtisas borsaları çok değerli ve yıllardır üzerinde durduğumuz konuların başında geliyor. Tarım, suyu en çok kullanan daldır ve dünya olarak bizim de yağmacı sulamadan vazgeçmemiz gerekiyor. Damla sulamaya geçmeliyiz. Devletimizin daha fazla destek vermesi gerekiyor. Tarım Birliklerimiz ile birlikte ABD pazarında yürüttüğümüz Türk Lezzetleri Projemiz başarıyla ilerlemektedir. Önümüzdeki dönemde ABD temaslarımıza Bakan Yardımcılarımız da katılacak. Yaptığınız eseri sattığınızda o ülkenin şeflerine, mutfaklarına tanıtmadığınız sürece hiçbir değeri kalmıyor. EİB olarak Türk Lezzetleri Projemizde Türk ürünlerinin olduğu mutfaklarda neler yapılabileceğini gösterdik ve Türk Lezzetleri adında bir referans kitabı hazırladık. “Kitabın amacı, ürünlerimizi, mutfağımızı ve kültürümüzü izleyiciye tanıtmak, aynı zamanda Türk ürünlerinin tüm dünya mutfaklarında kullanılabileceğini göstermektir.” söz konusu.

Enflasyonu kontrol altına almak için faiz oranlarının artırıldığını belirten Önder Eskinazi, “Kredi faiz oranlarında herhangi bir değişiklik olmayacak. İhracatçıyı koruyan bir sistem şu anda uygulanıyor. Mevcut faiz politikası ihracatçıyı koruyan bir faiz politikasıdır. Enflasyon yakın zamanda kontrol altına alınacaktır. “Haziran ayına kadar dayanacağız, sonrasında enflasyon hızla düşecek.” dedi.

Kurutulmuş meyve bölümünden Brüksel’deki üst düzey temas

TİM Yönetim Kurulu Üyesi ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Birol Celep, “Türkiye İhracatçılar Meclisi, ülkemiz ihracatçılarını ulusal ve uluslararası alanda temsil etmek, ülkemizin ihracatçılarını temsil etmek amacıyla faaliyetlerini sürdürüyor. Pazar alanlarımızı genişletmek ve ihracat kapasitemizi arttırmak. Gıda bölümlerimizin ihracatını artırmak için ihracatçılarımızı uluslararası toplantılarda temsil etmek büyük önem taşıyor. Bu nedenle Tarım ve Orman Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı ile uyum içerisinde 30 Kasım 2023 tarihinde Brüksel’de düzenlenen AB Yüksek Düzeyde Tarım Diyaloğu İş Toplantılarına ihracatçılarımızı temsil etmek amacıyla şubelerimizin katılımı ve tanıtımı düzenlendi. Toplantıya AB’den COPA-COGECA, CELCAA, COCERAL, FEDIOL ve FRUCOM temsilcileri katıldı.” söz konusu.

TİM Ziraat Odası’ndan Türk gıda sektörünü tanıtacak yeni proje

Başkan Celep, “Toplantıda tarım bölümlerimizin ihracat kapasiteleri ve karşılıklı beklentiler ele alındı. Pazar alanlarımızı genişletmek ve ihracat hacmimizi artırmak amacıyla Turquality Projeleri çalışmalarımız devam ediyor. Kuruyemiş ve mamulleri branşına yönelik yazılan projemiz de klasik pazarlardaki payın korunması ve yeni pazarlarda pay alınması amacıyla Ticaret Bakanlığı’na sunuldu. TİM Tarım Komitesi olarak kesim bazlı projelerimizin yanı sıra, ihracatçılarımızın alıcılara en görünür olduğu fuar ve heyetlerde Türk gıda sektörünün bir bütün olarak tanıtılması ve Türk ürünlerinin itibarının artırılması hedefiyle projeler oluşturmayı hedefliyoruz. “Projelerimizin hayata geçmesiyle hedef pazarlarımızda ihracat rakamları sürdürülebilir bir şekilde artacaktır.” dedi.

Kuruyemiş bölümünün ABD, Japonya ve Çin’e ihracatındaki artışın önemine vurgu yapan Birol Celep, “Bu artışlarda bu ülkelere geçtiğimiz dönemde gerçekleştirdiğimiz TURQUALITY Projelerinin de payı olduğuna inanıyorum. bu pazarlar. Geçtiğimiz aylarda Türkiye İhracatçılar Meclisi olarak Tarım ve Orman Bakanımız Sayın İbrahim Yumaklı’nın katılımıyla Genişletilmiş Liderler Konseyi toplantısı gerçekleştirdik. Toplantıda, sürdürülebilir tarım ürünleri ihracatı kapsamında tarım ihracatçılarımızın Tarım ve Orman Bakanlığı ile koordinasyon ve işbirliği içerisinde çalışabilmesi amacıyla yeni bir sisteme geçiş yapılmasına yönelik adımlar atıldı. Bu kararla birlikte tarım ürünleri ihracatındaki talep ve sorunlarımız artık birinci elden takip edilebilecek; Tarım ve Orman Bakanlığımızla koordineli çalışabileceğiz. “Türk markasının bilinirliğini artırmak için faaliyetlerimize devam ediyoruz.” söz konusu.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

haberbucak.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort