OECD raporu: Türkiye eğitim yatırımlarında sonuncu sırada
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü’nün (OECD) yayınladığı yeni rapora göre Türkiye, ortaöğretim (lise) harcamalarında 40 ülke arasında 38’inci sırada yer alıyor.
OECD raporunda Kolombiya, Meksika ve Türkiye’nin öğrenci başına yıllık 5 bin dolardan az harcadığı, Lüksemburg’un ise 25 bin dolara yakın harcama yaptığı belirtildi. OECD ülkelerinde öğrenci başına ortalama yıllık harcama genel lisede 11 bin 400 dolar, meslek liselerinde ise 13 bin 200 dolar.
Çoğu OECD ülkesinde ilk ve orta öğretim zorunludur. 6-15 yaş arasındaki her öğrencinin OECD ortalaması 112 bin dolar. Avusturya, Danimarka, İzlanda, Lüksemburg ve Norveç’te öğrenci başına yıllık harcama bu yıllarda 150 bin doları aşarken, Kolombiya, Romanya ve Türkiye’de bu miktar 50 bin doların altında.
Raporda, OECD ülkelerinde ilk ve orta öğretimin finansmanında hükümetlerin önemli bir rol oynadığı belirtildi. İlk ve orta öğretimde özel finansmanın payının 2020 yılında yüzde 9 civarında olduğu Türkiye’de bu oranın yüzde 20’yi aştığı kaydedildi.
GENÇ ERİŞKİNLER ARASINDA LİSE MEZUNLARININ ORANI ARTTI
OECD, lise diplomasını işgücü piyasasına başarılı bir şekilde dahil olmanın temel kuralı olarak görüyor. OECD ülkelerinde 25-34 yaş grubundaki kişilerin yüzde 14’ü lise mezunu değil. OECD raporunda Türkiye, Portekiz’le birlikte bu yaş grubunda lise eğitimi olmayanların oranını azaltmada başarılı olan iki ülkeden biri olarak gösterildi.
Türkiye’de 2022 yılında 25-34 yaş grubunda lise diploması olmayanların oranı yüzde 15’e düştü. Lise diploması olmayanların oranındaki düşüş kadınlarda daha da fazla oldu. OECD raporuna göre Türkiye’de 25-34 yaş arası kadınların yüzde 52’si lise diplomasına sahip değilken 2015’te bu oran 2022’de yüzde 34’e düştü.
EĞİTİM HAYATINDAN ÇALIŞMA HAYATINA GEÇİŞ
Türkiye, “Bir Bakışta Eğitim 2023” başlıklı raporda da eğitimden çalışma hayatına geçişe olumsuz bir bakış açısı sergiledi. Türkiye’de 18-24 yaş grubunda ne eğitimde ne de iş hayatında olanların oranı diğer birçok OECD ülkesine göre yüksektir. OECD ülkelerinde bu ortalama yüzde 15 civarındayken, Şili, Kolombiya, Çek Cumhuriyeti, Türkiye ve Güney Afrika Cumhuriyeti’nde bu gençlerin payı yüzde 25’e çıkıyor.
Türkiye’de 25-29 yaş grubunda ne eğitimde ne de iş hayatında olanların oranı oldukça yüksektir. Lise diplomasına sahip olup eğitimine devam etmeyen ancak çalışma hayatına dahil olmayanların toplam oranı yüzde 33,3. (DW Türkçe)